Formularz wyszukiwania

BEZPIECZNY ROWERZYSTA

BEZPIECZNY ROWERZYSTA

 

Uczestnictwo w ruchu drogowym wszystkich nas zobowiązuje do stosowania priorytetowej zasady: pamiętać o bezpieczeństwie innych i swoim, unikać sytuacji, które mogłyby spowodować zagrożenie. Dlatego uważnie obserwujcie wszystko, co dzieje się wokół Was tak, aby szybko dostosować się do zmieniających się na drodze warunków. Wówczas odpowiednio i na czas zareagujecie, unikając w ten sposób niebezpieczeństwa. Bezpośrednio wiążą się z tym dwie podstawowe zasady. Pierwsza – to szczególnej ostrożności, druga – to ograniczonego zaufania. Nabierają one bardzo istotnego znaczenia w sytuacji, kiedy włączacie się do ruchu, zmieniacie jego pas lub kierunek jazdy, przejeżdżacie przez skrzyżowanie lub przez przejście dla pieszych, wykonujecie na drodze manewry, przejeżdżacie w pobliżu przystanków komunikacji publicznej, czy obok pojazdu uprzywilejowanego, jak również w pobliżu szkoły lub grupy dzieci. Wówczas zawsze należy pamiętać, że obok Was na drodze są inni, którzy mogą właśnie teraz popełnić błąd, za który płacić będą wszyscy. We wszystkich wymienionych sytuacjach zwykle trzeba zmniejszyć prędkość, dzięki czemu, jeśli wyniknie taka potrzeba, zawsze zdołacie zatrzymać rower.

 

 Rowerzystom kategorycznie zabrania się:

 

  • jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu,
  • jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach,
  • czepiania się pojazdów,
  • przewożenia na rowerze innych osób do czasu, kiedy nie ukończą 17 lat.


Kiedy więc przyjdzie Wam ochota, żeby pojechać na wycieczkę rowerową ze znajomymi lub zaczniecie w mniejszej lub większej grupie jeździć rowerami do szkoły, wówczas będziecie tworzyć kolumnę pojazdów. Pamiętajcie wtedy, że:

 

  • kolumna nie może składać się z więcej niż 15 rowerów jednośladowych,
  • odległość między kolumnami, w sytuacji kiedy będzie ich więcej niż jedna, nie może być mniejsza niż 200 metrów,
  • każdy z Was jadący w kolumnie musi przestrzegać przepisów ruchu drogowego.
  • Musicie zawsze zakładać, że na drodze nie jesteście sami. Inni też chcą bezpiecznie wrócić do domu. W tym zdecydowanie pomoże wszystkim sprawny i dobrze wyposażony rower. Musi on być zbudowany i wyposażony tak, żeby korzystanie z niego nie zagrażało bezpieczeństwu Waszemu i innych użytkowników drogi i nie zakłócało na niej porządku.

 

 Rower powinien posiadać:

 

  • światło koloru białego lub żółtej barwy selektywnej z przodu,
  • światło koloru czerwonego z tyłu, które może być migające,
  • co najmniej jeden sprawny hamulec,
  • nieprzeraźliwy sygnał ostrzegawczy, np. typowy dzwonek rowerowy.

 

 

P A M I Ę T A J:

 

  • nagłe hamowanie powinno być ostatecznością, dlatego by Wasze zachowanie nie było zaskoczeniem dla innych uczestników ruchu drogowego,
  • przepisy dopuszczają zajęcie dowolnego pasa ruchu po wykonaniu skrętu, ale rowerzyści powinni jechać prawym pasem, bowiem wówczas nie utrudniają poruszania się innym i jest to dla nich najbardziej bezpieczne,
  • jeżeli rowerzysta musi zawrócić, najlepiej zatrzymać się na poboczu lub w jakiejś zatoce, aby spokojnie ocenić sytuację i wykonać manewr w najbardziej bezpiecznym momencie,
  • jeżeli inny pojazd zatrzymał się i sygnalizuje zamiar skrętu w lewo, można go ominąć tylko z prawej strony, pod warunkiem, że sytuacja nie dotyczy pojazdu stojącego przed przejściem dla pieszych, by umożliwić im przejście lub oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd kolejowy,
  • jeżeli ktoś nas wyprzedza – nie wolno nam przyspieszać, bowiem stanowi to o bezpośrednim zagrożeniu dla ruchu,
  • kiedy chcemy powrócić na zajmowany wcześniej pas, musimy bezwzględnie sprawdzić, jaka jest na nim sytuacja po to, by uchronić się przed zajechaniem drogi innemu uczestnikowi ruchu nie wjeżdżamy rowerem na przejścia dla pieszych, ale zachowujemy się na nich jak piesi, zawsze przeprowadzając rower przez jezdnię,
  • zatrzymujemy się tylko w takich miejscach, w których jesteśmy widoczni z dostatecznej odległości i gdzie nie utrudniamy ruchu,
  • zawsze ustawiamy się jak najbliżej prawej krawędzi jezdni, odpowiednio wcześnie i właściwie sygnalizujemy chęć wykonania manewru.